Invensteer in jezelf met Yoga

Lisanne heeft weer een inspirerend artikel geschreven voor ons!

Onze drukke Westerse wereld staat bol van vooruitgang, wat super uitdagend is maar het is ook iets waar wij als mensen mee om moeten gaan. Onze agenda’s zijn druk bezet met werk en afspraken en hoe leuk de afspraken ook zijn, ze zorgen vaak voor overvolle dagen. In zo’n drukke wereld ontstaat hang naar het andere uiterste, ontspanning en rust. Ontspanning en rust kun je op heel veel verschillende manieren voor elkaar krijgen. Met yoga pak je zowel je lichaam als geest aan en ga je op zoek naar balans. Yoga is jarenlang geleden ontstaan en vandaag de dag kennen we duizenden yogastijlen over de hele wereld.

Go zen yourself…

Wie denkt dat je voor yoga perse naar een speciale yogastudio moet gaan, heeft het mis. Veel sportscholen bieden tegenwoordig ook (dagelijks) yogalessen aan en het Internet staat bol van de goede YouTube kanalen, bovendien vind je via je smartphone de ene na de andere yoga app. De eerste stap die je neemt, is het creëren van overzicht om erachter te komen waar jouw behoefte ligt. Wat verwacht je van yoga? Heb je een doel in gedachten? Al is het maar dat je meer ontspannen wilt zijn, het is belangrijk om na te gaan waarom je de stap neemt. Schrijf het uit of visualiseer het, dit helpt om je dromen waar te maken. Zoek op Pinterest inspirerende afbeeldingen uit of maak een moodboard op papier, zo ben je direct uit je dagelijkse sleur en heb je voldoende motivatie!

Als jouw doel duidelijk is, kun je verschillende wegen inslaan. Je kunt een proeflesje nemen in een yogastudio om kennis te maken met yoga en de medewerkers het hemd van het lijf te vragen zodat je met alle informatie weer verder kunt. Het volgen van een aantal lessen zorgt ervoor dat je een basis hebt waar je zelf weer verder mee kunt. Als je al lid bent van een sportschool kun je heel gemakkelijk een kijkje nemen bij een yogales als je sportschool dit al aanbiedt. De meeste studio’s en sportscholen bieden je een matje aan. Om hygiënische redenen neem je een handdoek of yoga sokken mee zodat je niet direct op de mat ligt. Een speciale yoga handdoek en sokken zorgen bovendien voor meer grip, dit komt de oefeningen ten goede. Je kunt ook thuis beginnen met een YouTube kanaal of smartphone app. Het is verstandig om je yoga practice op te bouwen, dus begin rustig en maak je sessie vooral niet te lang. Geef je lichaam en geest de kans om te wennen en zet vooral door. De eerste keer is vaak onwennig dus geef niet te snel op! Kanalen als Yoga With Adriene bieden uiteenlopende sessies, van 5 minuten sessies tot sessies voor drukke mensen, specifieke pijnklachten en beginners. Als je eenmaal een aantal basis oefeningen snapt, kun je gaan kiezen welke stijl bij jou en het moment past. Er zijn statische en dynamische stijlen, een statische stijl als Yin Yoga legt de focus op een diepe stretching van de spieren en ontspanning en een dynamische stijl als Vinyasa legt de nadruk meer op inspanning door in een hoog tempo meer ingewikkelde houdingen aan te houden die uiteindelijk tot ontspanning leiden.

Just prepare

Als je thuis aan de slag gaat met yoga dan tref je de nodige voorzorgsmaatregelen. Je zoekt de meest rustige ruimte uit in huis waar je voldoende bewegingsruimte hebt. Rust kun je extra benadrukken door ontspannende muziek en het aansteken van kaarsjes of wierrook. Misschien vind je wel een momentje waarin niemand thuis is of de rest lekker ligt te slapen? Een yogamatje is ondenkbaar als je aan de slag gaat, een mat zorgt voor ondersteuning en grip. Je zult merken dat een handdoek dit niet kan bieden en de vloer bij jou thuis niet de juiste ondersteuning biedt. Het kan ook handig zijn om bepaalde accessoires in huis te hebben zoals een yoga deken, yoga bolster of riem. Een riem voorkomt blessures en helpt je nieuwe houdingen aan te nemen, met een deken kun je het jezelf comfortabel en warm maken en een kussen of bolster geeft je de nodige support.

Over het algemeen geldt voor yoga wat voor de meeste dingen in het leven geldt: start gewoon! Door het te gaan doen, kom je er snel genoeg achter of yoga iets voor jou is en of het een bijdrage kan leveren aan je leven. Als je niet direct de juiste stijl te pakken hebt switch dan eens naar een andere stijl en wees niet bang om jezelf te verrassen.

8 reacties Voeg de jouwe toe
  1. Ik ben geen Yoga liefhebber, maar ik fitness. En dat doe ik ook thuis. We hebben een eigen fitness ruimte. Echt super fijn en een minder hoge drempel dan ergens naar toe gaan.

  2. Yoga, heerlijk! Hier een Power Yoga instructeur, dat is wat yoga betreft wel echt mijn ding. Zo fijn om te doen naast mijn andere lessen en workouts <3

  3. Ik doe echt graag aan yoga (kan ik misschien ook eens over schrijven, he inspiratie), vroeger deed ik meer actievere vormen die meer gericht waren op de beweging zelf, de strek-oefeningen zal ik maar zeggen, ik vond het daarnaast ook best ontspannend….

    ondertussen doe ik ana fertiliteitsyoga (de reden daarvan lijkt me duidelijk) en aan zachte yoga die gericht is op mensen met een beperking. voor elke oefening heeft onze lerares wel een alternatief bij eender welk probleem je hebt, zo lijkt het wel. en niet zomaar een andere oefening, echt een aangepaste oefening…. Daar zit dan ook nog veel meditatie bij, al ga ik dat ook wel doen in het boeddhistisch centrum hier in de stad. Die zijn qua yoga en meditatie overigens goedkoop, ze doen het ook niet zozeer om te verdienen…

    Maar wat ik anderen inderdaad ook steeds zeg: zoek de yoga die bij jou past, en die noden kunnen inderdaad ook verlegd worden doorheen de jaren…

    ooit begon ik met yoga door een initatieles op een wereldfestival toen yoga vooral nog als iets zweverigs en hippie-achtig werd gezien, dat is al lang geleden dus, maar ik was er wel meteen voor gewonnen (al noemen ze me ook wel een hippie, maar kom, dat had misschien te maken met de yoga die ik toen heb leren kennen. 😉 )

  4. Ik deed ooit yoga via de sportschool en dat was nog best intensief. Ik bemerk dat ik stijver word dus zou er wel mee willen starten, maar ben nog op zoek naar een goede app. En een matje. Heb je daar misschien advies over?

    1. Hi Angela, wat leuk dat je weer wilt beginnen met yoga! Ik zou het je zeker aanraden om wat soepeler te worden, je kunt op allerlei manieren yoga gaan doen, ook rustig aan en alleen gefocust op je soepelheid/lenigheid. Heb je wel eens gekeken naar Yin Yoga? Dit is een hele fijne en rustige stijl waar je absoluut soepeler van wordt. Je kunt op YouTube allerlei kanalen vinden, maar je kunt ook thuis aan de slag gaan met een app zoals Daily Yoga of Pocket Yoga. Ik stuur je snel een berichtje per mail en dan help ik je ook graag verder met het vinden van een geschikt matje!

      Liefs,
      Lisanne

  5. Yoga lijkt me heerlijk om te doen. Ik zou er graag mee willen starten. Onlangs las ik over online lessen die je thuis kan volgen. Dat lijkt me heel interessant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *